Veelgestelde vragen

Bekijk hieronder de veelgestelde vragen over
Koopkracht.nl

Algemene vragen

Je hoeft niet op iedere aanbieding in te gaan dat je tegen komt. Je kunt er zelf voor kiezen welke aanbieding jou het meeste aanspreekt. Elke maand komen er nieuwe aanbiedingen dus je kunt ook wachten totdat er iets uitkomt wat jou het goedkoopste lijkt.

Doordat wij maandelijks nieuwe aanbiedingen hebben kun je kiezen welk aanbod het beste bij je past. Je kunt vergelijken met de huidige aanbieder en zo zien hoeveel je gaat besparen per maand. Je zult je nooit ergens voor aanmelden waardoor je ineens meer zou moeten betalen.

Het is voor iedereen geheel gratis en vrijblijvend om je aan te melden bij Koopkracht.nl. Aanmelden gaat gemakkelijk via de website. Wanneer je zoveel mogelijk gegevens invult kunnen wij zo goed mogelijke besparingen aan je laten zien.

Wil je geen mails meer ontvangen van Koopkracht.nl is dit met 1 muisklik geregeld.

Via de site kun je de test invullen, deze test berekend wat jij kunt besparen en geeft je de mogelijkheid gebruik te maken van verschillende deals. Je bent niet verplicht om gebruik te maken van onze aanbiedingen.

Je hoeft niet te betalen om over te stappen als je in de juiste periode van je contract zit. Je kunt onze klantenservice vragen naar meer informatie hierover. Je kunt gemakkelijk overstappen door op de website de stappen te volgen die worden gegeven.

Onze partners betalen ons een vaste vergoeding zodra jij daadwerkelijk via ons bent overgestapt. Deze vergoeding is altijd hetzelfde, voor ons maakt het dus niet uit wie er als winnaar uit de veiling komt.

Als je vragen heeft kunt u contact opnemen met de klantenservice van Koopkracht.nl via communicatie@koopkracht.nl of via de live chat. Wij reageren z.s.m. en zullen je helpen bij het oplossen van het probleem.

Bent u niet tevreden met de afhandeling van uw klacht? Dan kunt u deze voorleggen aan de Geschillencommissie Thuiswinkel, Postbus 90600, 2509 LP te Den Haag (www.sgc.nl). Tevens kunt u uw klacht voorleggen aan de Geschillencommissie via het Europees ODR Platform (http://ec.europa.eu/consumers/odr/)

Wij houden regelmatig een veiling met verschillende leveranciers en halen de goedkoopste deal naar boven. Zodat jij zeker weet dat je beste deal te pakken hebt!

Energie

Voorwaarden om van van de laagste prijsgarantie gebruik te maken:

- Je dient via Koopkracht overgestapt te zijn naar een nieuwe energiecontract voor 1 jaar

- Beide jaarbedragen dienen o.b.v. zelfde looptijd, type energie, verbruik, adres en huidige leverancier berekend te zijn

- Je krijgt het verschil dan binnen 4 weken terugbetaald

- Garantie geldig t/m 2 mei 2017

 

Dit dien je aan te leveren bij de klantenservice van Koopkracht via communicatie@koopkracht.nl:

- Screenshots van het persoonlijke aanbod bij Koopkracht en van de andere (goedkopere) aanbieding

- De bevestigingsmail van de overstap bij Koopkracht

- Een kopie van de eerste factuur van de nieuwe leverancier

Gefeliciteerd met jouw toekomstige besparingen! Je ontvangt zo snel mogelijk een bevestigingsmail van Koopkracht.nl. Vervolgens ontvang je binnen 10 werkdagen een bevestiging van de nieuwe leverancier. Je hebt 14 kalenderdagen de tijd om te annuleren bij de leverancier. Wanneer het contract bij de energieleverancier ingaat, stuurt de nieuwe energieleverancier een meterstandenkaart op. Via deze kaart kun je de nieuwe meterstanden doorgeven.

Om een goede schatting te kunnen maken van jouw mogelijke besparingen, vragen wij jou zo veel mogelijk gegevens in te vullen.

1. Ik weet mijn gegevens niet: - Energieleverancier: Deze kan je vinden op jouw laatste eindafrekening. Als je deze niet meer hebt, is het alsnog geen probleem. Je kunt nog steeds overstappen! De energieleveranciers zijn aangesloten op het landelijke Contract Einde Register (CER) en hier kunnen zij zien wie jouw huidige energieleverancier is. Hou er wel rekening mee dat de schatting van hoeveel je kunt besparen minder goed is in dit geval. - Verbruiksgegevens: Je kunt deze gemakkelijk vinden op de laatste eindafrekening. Als je deze niet kunt vinden, kun je alsnog overstappen. De nieuwe leverancier baseert het voorschotbedrag namelijk altijd op jouw historisch verbruik zoals aangeleverd wordt door de netbeheerder. Als je jouw thuissituatie aanpast bij 'mijn account' en dan 'mijn productgegevens', wordt het gemiddelde verbruik van een huishouden in een soortgelijke thuissituatie voor je ingevuld. Zo kun je toch een schatting van jouw besparingen bekijken! - Ik ga verhuizen: Om ondanks de verhuizing toch een beeld te krijgen van de mogelijke besparingen, hoef je maar 2 dingen te wijzigen via de website. Als eerst vul je bij 'mijn account' en dan 'mijn persoonsgegevens' het nieuwe adres in. Daarna kun je bij 'mijn account' en dan 'mijn productgegevens' de thuissituatie wijzigen. Het verbruik verandert dan naar het gemiddelde verbruik voor iemand in jouw situatie.

2. Ik weet niet wat ik moet invullen: - Heb ik een enkele of dubbele meter? Bij een enkele meter heb je 24 uur per dag hetzelfde tarief. Als je een dubbele meter hebt, maak je gebruik van twee verschillende tarieven welke afhankelijk zijn van de dag en de tijd. Deze informatie is van belang om een zo goed mogelijke schatting van jouw besparingen te geven. - Ik wil geen gas, maar krijg een aanbieding voor elektriciteit en gas: Je kunt dit heel gemakkelijk zelf veranderen door bij 'mijn account' en dan 'mijn productgegevens' onder het tabblad energie en het kopje 'Gas' het voor jouw geldende vakje aan te vinken. Vergeet niet jouw gasverbruik aan te passen! - Ik wil ook gas, maar krijg alleen een aanbieding voor elektriciteit: Je kunt dit heel gemakkelijk zelf veranderen. Zorg ervoor dat beide vakjes bij 'Gas' NIET zijn aangevinkt bij 'mijn account' en 'mijn productgegevens'. Indien deze pagina foutief vermeldt dat er op jouw adres alleen elektriciteit wordt geleverd, kun je contact opnemen met onze klantenservice.

3. Ik wil mijn gegevens niet invullen: Je kunt er voor kiezen om gegevens niet in te vullen. De besparingen en aanbieding die je ziet, zullen dan niet kloppen.

Zodra je het aanbod niet ziet staan onder 'aanbiedingen', betekent dit dat het aanbod is verlopen. Als je hebt aangegeven interesse in het product te hebben, krijg je vanzelf een e-mail wanneer het product weer online is op onze website.

Hoe geef ik aan interesse in het product te hebben? Als je inlogt op de site www.koopkracht.nl, kun je rechts bovenaan naar 'mijn account' en dan naar 'mijn productgegevens' gaan. Hier kun je de schakel van het product op groen zetten om aan te geven dat je interesse hebt in het product.

Verschillende energieleveranciers bieden via een energieveiling scherpe tarieven aan. Alle leveranciers worden uitgenodigd voor de veiling en kunnen vervolgens een aanbod doen. De leverancier die met het beste aanbod komt, is voor ons de winnaar. Deze veilingen worden georganiseerd door het betrouwbare en onafhankelijke Veilinghuis Negometrix. De grootte van de besparing op een energieproduct hangt af van hoeveel mensen zich inschrijven. Hoe meer inschrijvingen, hoe beter en hoger de besparingen. Als deelnemer kun je altijd vrijblijvend het winnende aanbod bekijken!

Mocht je besluiten om in te gaan op het winnende aanbod en klaar zijn om te gaan besparen, dan kun je gemakkelijk overstappen via Koopkracht.nl.

De meeste huishoudens kunnen gratis overstappen. Maar als jouw huidige contract langer dan 8 maanden doorloopt kun je een opzegvergoeding verschuldigd zijn. In ieder geval zegt de nieuwe leverancier altijd jouw oude huidige contract op. Er zijn 5 verschillende situaties mogelijk:

1. Je wilt graag overstappen en jouw huidige contract is al verstreken: Dit betekent dat je contract maandelijks opzegbaar is. Je kunt dan gemakkelijk een nieuw contract afsluiten en je hoeft ook geen opzegvergoeding te betalen.

2. Je wilt overstappen naar een nieuwe leverancier en jouw huidige contract loopt af binnen 8 maanden in de toekomst: Je betaalt geen opzegvergoeding en je kunt gebruik maken van het aanbod. Het nieuwe contract gaat in op de einddatum van jouw huidige contract.

3. Je wilt graag overstappen naar een nieuwe leverancier en de einddatum van jouw huidige contract loopt nog langer dan 8 maanden in de toekomst. Ook in deze situatie kun je ingaan op het aanbod. Het huidige contract wordt dan zo snel mogelijk ontbonden en jouw nieuwe contract gaat zo snel mogelijk in. Je dient dan wel een eenmalige opzegvergoeding te betalen. Vraag onze klantenservice naar meer informatie over deze opzegvergoeding.

4. Je wilt gebruik maken van een verlengingsaanbod: De voorwaarden hiervan verschillen per leverancier, kijk hiervoor naar de 'voorwaarden van de aanbieding' op de aanbiedingspagina van energie.

5. Je wilt een spoedaanmelding indienen: Dit is helaas niet altijd mogelijk en is afhankelijk van de leverancier! Onze klantenservice kan je hier meer informatie over geven.

1. Omvat het aanbod duurzame/groene energie? Ja, het aanbod bestaat uit duurzame of groene energie en normale stroom.

2. Waaruit bestaat mijn energierekening? Jouw energierekening bestaat uit het bedrag dat je verschuldigd bent aan jouw leverancier voor de hoeveelheid gas en elektriciteit die jij verbruikt. De energierekening bestaat uit leveringskosten, transportkosten, meterhuur, heffingen en belastingen. Alle kosten, behalve de leveringskosten, worden (jaarlijks) vastgesteld door de overheid. De leveringskosten zijn de kosten die kunnen verschillen per leverancier en juist hierop kun je BESPAREN door de juiste leverancier te kiezen. Wij kunnen je hier met plezier mee helpen! Om het zo makkelijk mogelijk voor je te maken kun je precies jouw berekende besparingen zien bij ĎDetails aanbiedingí.

3. Wanneer weet ik precies wat ik per maand ga betalen?
Op de uitslagpagina worden de exacte maandkosten getoond die gebaseerd zijn op het verbruik dat je hebt ingevuld! Let wel op dat het uiteindelijke termijnbedrag hier vanaf kan wijken. Er wordt namelijk gerekend met het standaard jaarverbruik, wat opgegeven is door jouw netbeheerder. Het exacte termijnbedrag krijg je te horen na het doorgeven van de meterstanden aan de nieuwe leverancier. Dit is vrijwel tegelijk met de aanvang van de levering.

4. Ik heb zonnepanelen, wordt hier rekening mee gehouden? Ja, hier wordt zeker rekening mee gehouden! De hoogte van de terugleververgoeding verschilt per energieleverancier. De energieleverancier mag zelf de hoogte hiervan bepalen. Er is wettelijk vastgelegd dat er een redelijke vergoeding tegenover zonnepanelen staat. Voor meer informatie hierover, schakel de hulp in van onze klantenservice!

5. Wat is de prijs per m3 en per kWh? Het is helaas niet mogelijk om prijzen per m3 en per kWh vooraf te geven, omdat deze per maand kunnen variŽren en afhangen van jouw verbruik. De tarieven stel je vast met een contract. Voor jouw besparingen zijn deze tarieven dus erg belangrijk! De tarieven kan je bekijken door bij jouw energie aanbieding op 'Details aanbieding' en dan vervolgens op 'Variabele leveringskosten' te klikken.

Via onze site kun je een overstap gemakkelijk zelf regelen. Wil je hulp, heb je twijfels of wil je meer duidelijkheid dan kun je altijd aan de bel trekken bij onze klantenservice.

1. Hoe lang duurt een overstap? Een overstap is afhankelijk van de door jou gewenste overstapdatum en duurt ongeveer een maand.

2. Wie zegt mijn huidige leverancier op? Hier hoef je je niet druk over te maken, want jouw huidige leverancier wordt opgezegd door de nieuwe leverancier!

3. Wanneer gaat het nieuwe contract in? Als de einddatum van jouw huidige contract afloopt binnen 8 maanden, dan gaat het nieuwe contract in op de einddatum van jouw huidige contract. Loopt het huidige contract nog langer dan 8 maanden, dan is het maken van een overstap ook geen probleem! Het nieuwe contract gaat zo snel mogelijk in nadat het huidige contract is opgeheven. Voor eventuele vragen informeer bij onze klantenservice, deze helpen jou graag verder.

Internet, TV & Bellen

Hoe lang duurt een bestelling of overstap?
Na het maken van een overstap, varieert de levertijd tussen twee en vier weken. Dit is afhankelijk van de provider. Je kunt de levertijd terug vinden bij de specificaties van het desbetreffende abonnement.

Ik heb al een modem, kan ik deze blijven gebruiken?
Om gebruik te kunnen maken van een ADSL verbinding heb je een goedgekeurd ADSL modem nodig. Deze modems worden bij alle abonnementen ook door de provider geleverd.

Hoe moet ik mijn huidige abonnement opzeggen?
In de meeste gevallen kun je gebruik maken van de overstapservice die aangeboden wordt door de nieuwe provider. Deze zorgt ervoor dat jouw huidige abonnement wordt opgezegd. De volgende providers doen niet mee met de overstapservice: Stipte, CanalDigitaal en Fiber. Voor de overige providers verschilt dit per product, per provider en per bestaand contract.
- Internet: Dit kan worden opgezegd door de nieuwe provider als je jouw contractnummer bij de huidige provider doorgeeft.
- Televisie: Het bestaande interactieve tv abonnement wordt samen met het internetabonnement voor jou opgezegd indien jouw nieuwe provider Vodafone, KPN, XS4ALL, Telfort of Online.nl is. Tele2 doet dit niet. Als je overstapt van kabel (Ziggo/UPC) naar een ADSL, VDSL, glasvezel of Digitenne aanbieder dan dien je dit zelf op te zeggen.
- Bellen: Het telefoonnummer wordt altijd meegenomen indien het kerngetal gelijk blijft.

Ik ga binnenkort verhuizen, kan ik overstappen?
Je kunt op het bestelformulier aangeven dat en wanneer je gaat verhuizen. Als je niet wilt overstappen kun je via onze postcodecheck controleren of jouw abonnement ook op het nieuwe adres leverbaar is. Het wijzigen van jouw adres kun je rechtstreeks via jouw provider regelen (houd wel rekening met eventuele administratiekosten).

Kan ik mijn bestelling nog annuleren?
Ja, je kunt jouw bestelling tot 14 dagen na aanvraag kosteloos annuleren. Neem hiervoor contact op met de leverancier waarmee je het contract hebt afgesloten. Alleen zij kunnen dit voor jou annuleren.

Wat is de kwaliteit van het gesprek van vast bellen via internet?
De gesprekskwaliteit van vast bellen via internet is tegenwoordig even goed als bellen via de ouderwetse telefoonlijn. Vast bellen via internet is veel goedkoper en door hier gebruik van te maken, kun je weer extra besparen.

Nummerbehoud
Je kunt jouw huidige telefoonnummer behouden en dit is bijna altijd gratis. Je kunt de wens 'gratis nummerbehoud' aangeven in de uitgebreide filters links naast de op jouw postcodecheck gebaseerde aanbiedingen. Het huidige telefoonnummer geef je aan ons door via het bestelformulier. Als je kiest voor een tweede telefoonlijn binnen één abonnement, dan kun je ook een tweede telefoonnummer meenemen. Meestal zijn aan deze extra service wel kosten verbonden, dit vind je terug in de specificaties van de abonnementen. Als je geen oud telefoonnummer wilt meenemen, dan wordt er automatisch een nieuw nummer voor je aangevraagd. Dit telefoonnummer staat vermeld in de bevestigingsbrief van de provider.

Huidige telefoon
Vrijwel alle telefoons zijn te gebruiken in combinatie met vast bellen via internet. Uitzonderingen hierop zijn digitale ISDN-telefoons en telefoons met een 'pulse'-signaal. Dit laatste type telefoon is vaak wel via een knop op het apparaat om te zetten naar het benodigde 'tone'-signaal.

Fax
Helaas is het digitale telefonie signaal niet geschikt om een fax op aan te sluiten. Overigens zijn er tegenwoordig diensten beschikbaar waarmee je via jouw e-mail gemakkelijk een fax kunt ontvangen of versturen. Vaak betaal je dan per verstuurde fax.

Welke verbinding moet ik kiezen (ADSL/VDSL, kabel of glasvezel)?
Het beste abonnement voor jou, hangt o.a. af van: jouw persoonlijk gebruik, jouw wensen, jouw gezinssituatie en natuurlijk jouw budget.

Bijvoorbeeld: In een klein huishouden waar alleen af en toe de e-mail wordt gelezen of een paar internetsites worden bekeken, is een instap abonnement van 4 Mb ADSL internet ruim voldoende. Wil je echter met 4 gezinsleden gelijktijdig ongestoord Skypen, downloaden en online gamen? Dan is een VDSL, kabel of glasvezel abonnement vanaf minimaal 20 Mb geschikter. Verder kun je rekening houden met het volgende bij het kiezen van een verbinding:
Uploadsnelheid: Alleen bij glasvezel is de uploadsnelheid gelijk aan de downloadsnelheid. Dit is handig voor gebruikers die vaak snel grote bestanden willen versturen of uploaden.
Maximale snelheid: De maximale snelheid per type verbinding is: ADSL 24 Mb, VDSL 60 Mb en kabel plus glasvezel 120 Mb tot respectievelijk 500 Mb. De maximale snelheid en het soort breedbandverbinding die je kunt bestellen, hangt af van jouw adres. Dit zie je direct nadat de postcodecheck is gedaan.
Snelheidsverlies bij ADSL en VDSL: Je kunt snelheid verliezen wanneer de afstand van jouw huis tot de wijkcentrale groter is dan 2 kilometer. Je verliest bij deze verbinding ook snelheid zodra je gelijktijdig interactieve tv (IPTV) gebruikt. Daarom raden wij in deze situatie aan een minimale internetsnelheid van 20 Mb te kiezen.

Maakt het voor de snelheid nog uit welk type modem ik kies?
Nee, de modems die je bij de abonnementen bestelt, zijn geschikt voor de snelheid van dat type abonnement. Als je van aanvullende diensten zoals digitale televisie of telefonie gebruik wilt maken, kun je bij de specificaties van het bijbehorende internet modem bekijken of deze hiervoor geschikt is.

Hoe werkt het installeren van internet?
Het installeren van internet is heel eenvoudig en duurt ongeveer 10 minuten. In het doe-het-zelf installatiepakket zit een uitgebreide handleiding over hoe je het modem moet aansluiten op het internet. In het installatiepakket zitten ook alle benodigde kabels.

Komt er een monteur om mij hierbij te helpen?
Je kunt bij het kiezen van een abonnement aangeven dat je een 'gratis monteur installatie' wilt. Dit doe je via de filters links van de aanbiedingen. Een aantal providers bieden een 100% installatiegarantie aan. Dit betekent dat er een monteur langs komt als het niet lukt om het pakket zelf te installeren en zij jou niet telefonisch kunnen helpen. Dit staat aangegeven bij de specificaties.

Wat heb ik allemaal nodig om ADSL/VDSL te kunnen installeren?
De meeste onderdelen die nodig zijn voor het installeren van een ADSL/VDSL verbinding worden geleverd door de provider. Houd rekening met de volgende eisen om een ADSL/VDSL verbinding succesvol te installeren:
- Computer: Windows: 98, Me, 2000 of XP. Mac OS 8.x of hoger*
- Computer: Pentium-processor, minimaal 166 Mhz. Mac Power PC60 x, G3 & G4 of iMac
- Computer: Een netwerkkaart of een vrij PCI-slot in jouw computer voor het aansluiten van een netwerkkaart
- Een actieve KPN telefoonlijn (analoog of ISDN2)
- Een goedgekeurd ADSL modem wanneer deze niet bij jouw abonnement is geïncludeerd. Let er in dit geval ook op dat je bij sommige aanbieders zelf een splitter moet aanschaffen.

Is ADSL/VDSL overal in Nederland beschikbaar en hoe kan ik dat controleren?
ADSL is bijna overal in Nederland beschikbaar. Er zijn helaas plekken waar het nog niet verkrijgbaar is. Dit komt meestal doordat er een (te) grote afstand is tot aan de telefooncentrale. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je buurman nog net binnen het dekkingsgebied valt, maar jij er net buiten valt. Ook kan het gebeuren dat een stad of dorp is aangesloten op verschillende wijkcentrales, waarvan sommigen wel ADSL ondersteunen en anderen niet (bijvoorbeeld door een glasvezel aansluiting).

Wat is het verschil tussen interactieve tv, Digitenne en satelliet tv?
Alle vormen van digitale televisie zorgen voor een betere beeld- en geluidskwaliteit (vrij van ruis en trillingen) ten opzichte van analoge tv.

Er zijn verschillende vormen van digitale televisie:
Interactieve TV is qua gebruiksgemak de meest luxe vorm van digitale televisie door zijn interactieve toepassingen (Video on Demand, Programma Gemist, etc.), HDTV en extra zenderpakketten.

DVB-T (zoals Digitenne) werkt via een ether (draadloos) signaal en een kleine, losse tv-antenne naast de televisie. Het is goedkoper, maar biedt geen extra zenderpakketten (alleen Eredivisie Live), geen HDTV en geen interactieve toepassingen. Je hebt wel de voordelen van digitaal tv kijken t.o.v. de analoge variant.

Satelliet TV van CanalDigitaal werkt via de Astra satelliet en een schotelantenne. Satelliet televisie biedt de meeste zenders en zenderpakketten plus HDTV, maar geen interactieve toepassingen.

Wat is HDTV en wat heb ik nodig voor HD tv kijken?
HDTV (High Definition televisie) is tv kijken met een superscherpe beeld- en geluidskwaliteit. Het beeld kan tot wel vijf keer scherper zijn dan bij analoge tv! Daarnaast heeft HDTV meer kleurdiepte en verlopen de bewegingen vloeiender. In de nabije toekomst wordt HDTV de standaard voor alle tv-uitzendingen.

Voor het installeren en gebruiken van HDTV moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan:
1. Een HD-Ready toestel die CI+ gecertificeerd is (een moderne LCD, LED of Plasma flatscreen) of een toestel die een HDMI-ingang heeft (een moderne LCD, LED of Plasma flatscreen). De tv wordt dan met een HDMI-kabel aangesloten op de ontvanger.
2. Een HD-ontvanger (HD-receiver/HD-decoder) of een HD-recorder. Of een CI+ insteekkaart voor in jouw tv-toestel.
3. HDTV is alleen beschikbaar bij Interactieve tv of satelliet tv (CanalDigitaal) en dus niet beschikbaar bij DVB-T (o.a. Digitenne). Een aantal providers zenden alle Nederlandse zenders al standaard uit in HD-kwaliteit.
4. Verder heeft u natuurlijk een HDTV-abonnement nodig. De meeste providers bieden voor een klein bedrag extra per maand ook aanvullende HD-pakketten met bijvoorbeeld Film1 HD of Eredivisie Live HD.

Hoe kan ik zelf digitale televisie installeren?
Interactieve tv (via ADSL, VDSL, kabel of glasvezel): In het doe-het-zelf pakket van de provider zit een handleiding waarmee je interactieve tv gemakkelijk zelf kunt installeren. De kabel providers (Ziggo en UPC) en een aantal aanbieders van glasvezel sturen ook nog een ouderwets analoog signaal mee (basiszenders) voor de tweede of derde tv. Voor het aansluiten van meerdere tv's op Interactieve tv bestel je een extra ontvanger of recorder (meestal met korting tot een maximum hoeveelheid ontvangers per abonnement). Een uitzondering hierop zijn de interactieve tv abonnementen van KPN en Ziggo, waarbij je binnen jouw abonnement standaard tv kunt kijken op een computer, laptop of tablet.
DVB-T (Digitenne tv): Via het doe-het-zelf pakket van de provider kun je Digitenne tv gemakkelijk zelf installeren met de bijgeleverde handleiding. Je kunt per abonnement maximaal drie tv-toestellen aansluiten. Iedere tv heeft een aparte digitale ontvanger of recorder nodig. De eerste krijg je gratis in bruikleen, de overige twee kun je huren voor een klein bedrag extra per maand. Voor meer informatie over extra tv's aansluiten, kun je naar de specificatie pagina (knop 'Info') van het betreffende abonnement.

Zodra je het aanbod niet ziet staan onder 'aanbiedingen' betekent dit dat het aanbod is verlopen. Als je hebt aangegeven interesse in het product te hebben, word je vanzelf per e-mail op de hoogte gebracht wanneer de aanbieding weer geldt.

Hoe geef ik aan interesse in het product te hebben?
Als je inlogt op www.koopkracht.nl kun je rechts bovenaan de site naar 'mijn account' en dan naar 'mijn productgegevens', hier kun je de schakel van het product op groen zetten om aan te geven dat je geïnteresseerd bent.

Internet, TV & Bellen staat voor de afname van internet, televisie en vaste telefonie via één abonnement bij één leverancier. Internet, TV en bellen van één leverancier is sowieso goedkoper dan aparte abonnementen bij meerdere leveranciers. Ook heb je het voordeel dat je één factuur en één aanspreekpunt voor al jouw diensten hebt.

Om ervoor te zorgen dat je alleen de aanbiedingen ziet die voor jou gelden, voeren wij een postcodecheck uit. Hiermee wordt voorkomen dat je een verkeerd pakket ontvangt of te veel betaalt voor een service die niet geleverd kan worden op jouw postcode. Jouw postcode heeft namelijk invloed op bijvoorbeeld de mogelijke aansluiting en de maximale snelheid van de diensten.

Lenen

De hoogte van het te lenen bedrag is afhankelijk van jouw persoonlijke situatie.

Tegenwoordig is overstappen zo geregeld. In de meeste gevallen kunt je jouw krediet gewoon (laten) oversluiten. Jouw situatie wordt opnieuw bekeken en aan de hand hiervan wordt er een vrijblijvend aanbod gedaan. Soms is er wel een kleine boete verschuldigd.

Een doorlopend krediet is een flexibele lening waarbij de kredietsom ineens of gespreid mag worden opgenomen. Hierbij betaal je alleen rente over het opgenomen deel. Ook kunnen de reeds afgeloste bedragen weer worden opgenomen.

Een persoonlijke lening is een vaste lening. Je betaalt maandelijks een afgesproken maandbedrag dat bestaat uit een deel vaste rente en een deel vaste aflossing. Zo is de exacte looptijd bekend en weet je waar je aan toe bent.

Bij een persoonlijke lening betaal je een vast bedrag gedurende een vaste looptijd. Deze leenvorm past goed bij mensen die exact willen weten waar ze aan toe zijn. Bij een doorlopend krediet kun je de afgeloste bedragen weer opnemen of terugbetalen wanneer het jou uitkomt. Hierdoor is deze flexibele leenvorm meer geschikt als financiële buffer.

Hypotheken

Nee, dat is niet altijd mogelijk. Het is afhankelijk van de waarde van de woning en uw inkomen. Er vindt opnieuw een toetsing plaats.

Nee, dat is niet altijd mogelijk. Sommige geldverstrekkers bieden rentemiddeling (nog) niet aan.

Dat is niet makkelijk aan te geven. Het is afhankelijk van een aantal factoren, zoals de resterende rentevastperiode, het verschil in huidige rente en de rente bij de eventuele nieuwe geldverstrekker. Bij de huidige lage rente is het in ieder geval aan te raden om het eens te laten onderzoeken.

De adviseurs van Koopkracht.nl kunnen vrijblijvend een analyse maken van uw huidige hypotheek en de mogelijkheden aangeven om op uw hypotheeklasten te besparen. Zij kennen de markt en zijn heel goed op de hoogte van de huidige mogelijkheden. Zij bepalen samen met u vooraf welke kosten er verschuldigd zijn voor de advisering.

Zorg

Je kunt een zorgverzekering afsluiten voor de hele familie. Het is niet verplicht om het hele gezin bij dezelfde zorgverzekeraar onder te brengen. Vanaf 18 jaar heeft iedereen de vrijheid om zelf te kiezen welke verzekering hij of zij wil hebben. Dit betekent dus dat binnen een gezin iedereen bij een andere verzekeraar kan zitten. Kinderen onder de 18 jaar zijn meeverzekerd binnen de verzekeringspolis van de ouders.

Elke zorgverzekeraar heeft een acceptatieplicht voor de basisverzekering. De zorgverzekeraar moet deze basisverzekering voor iedereen tegen dezelfde premie aanbieden. Dit betekent dat de zorgverzekeraar geen hogere premie mag vragen bij bijvoorbeeld ouderen of zieke mensen.

Jouw nieuwe zorgverzekeraar zal zorgen voor een naadloze overgang in het geval jouw aanvraag door hen geaccepteerd wordt. Mocht deze niet worden geaccepteerd, dan zal jouw huidige zorgverzekering niet eerder door de nieuwe verzekeraar worden opgezegd. Zo komt je dus nooit in de situatie waarin je onverzekerd bent.

- Stap je uiterlijk 31 december over naar een nieuwe zorgverzekeraar? Dan zegt jouw nieuwe zorgverzekeraar jouw lopende zorgverzekering voor jou op.

- Vraag je na 31 december een zorgverzekering aan bij een nieuwe verzekeraar, dan moet je jouw lopende zorgverzekering zelf opzeggen. Je hebt dan nog tot 1 februari de tijd om een nieuwe zorgverzekering af te sluiten.

Het eigen risico is verplicht voor iedereen van 18 jaar en ouder. Voor 2016 is het verplichte eigen risico vastgesteld op 385 euro. Dit betekent dat als er medische kosten worden gemaakt, je de eerste 385 euro zelf moet betalen. Het is mogelijk om jouw eigen risico vrijwillig te verhogen tot maximaal 885 euro. Kies je voor een vrijwillig eigen risico dan krijg je hiervoor een korting op je zorgpremie. De hoogte van deze korting verschilt per zorgverzekeraar. Het eigen risico geldt in principe alleen voor de basisverzekering.

Dit is afhankelijk van het aantal dagen nadat je goedkeuring hebt ontvangen van jouw nieuwe zorgverzekeraar. In de wet is vastgelegd dat je na deze goedkeuring 14 kalenderdagen de tijd hebt om de aanvraag alsnog te annuleren. Wel is het belangrijk om te weten hoe je deze annulering indient bij de desbetreffende verzekeraar. Is dit bijvoorbeeld per brief, dan moet deze binnen de 14 kalenderdagen na de goedkeuring ontvangen zijn door de verzekeraar. Als deze bedenktijd al is verstreken, dan kun je helaas niet meer wisselen van zorgverzekeraar voor het komende jaar.

Vergoeding vanuit de basisverzekering:
Heb je tijdens jouw verblijf in het buitenland medische spoedeisende hulp nodig? Dan ontvang je vanuit de basisverzekering honderd procent vergoeding. Hierbij geldt het tarief dat in Nederland gebruikelijk is. Dit is niet altijd genoeg om de hele rekening te kunnen betalen, omdat zorg in het buitenland duurder kan zijn dan in Nederland.

Vergoeding vanuit jouw aanvullende verzekering:
Als je een aanvullende verzekering bij de OHRA Zorgverzekering hebt, dan ontvang je een vergoeding tot de daadwerkelijk gemaakte kosten.

Jouw zorgverzekering vergoedt niet alles:
Repatriëring (naar huis terugkeren) wordt vanuit de basisverzekering niet vergoed. Vanuit de aanvullende verzekering krijg je mogelijk wel een vergoeding. Maar alleen als er een medische noodzaak is of als de betreffende zorg duidelijk duurder is. Als zorg in een land van hetzelfde niveau is als in Nederland, tijdig beschikbaar is en niet veel duurder dan in Nederland, wordt repatriŽring niet vergoed vanuit de aanvullende verzekering. De reisverzekering dekt dit wel. De buitenlandse arts kan jouw medicijnen voorschrijven die niet in Nederland geregistreerd zijn. Deze worden niet vergoed vanuit de basisverzekering. De kosten worden wel vergoed door de reisverzekering, als je bij jouw reisverzekering medische kosten hebt meeverzekerd.

Volledige dekking met een reisverzekering:
Voor een volledige dekking van jouw zorg in het buitenland is het verstandig een reisverzekering met de module Medische kosten af te sluiten.

Het is niet mogelijk tussentijds op te zeggen, alleen in enkele uitzonderlijke gevallen is het soms mogelijk. Normaal gezien heb je eenmaal per jaar de mogelijkheid om over te stappen op een nieuwe zorgverzekeraar, namelijk op 1 januari. Dit houdt wel in dat je voor deze datum de zorgverzekering bij jouw huidige zorgverzekeraar al moet hebben opgezegd. In het geval van Koopkracht kun je ervoor kiezen dat deze voor jou wordt opgezegd zonder dat je hier zelf actie voor hoeft te ondernemen. De overstap dient dan wel vóór 31 december plaats te vinden.

In een aantal gevallen is het noodzakelijk om te veranderen van huisarts wanneer je overstapt naar een andere zorgverzekeraar. Dit geldt overigens niet voor mensen met een restitutieverzekering, waarbij de kosten bij alle zorgleveranciers (inclusief huisartsen) standaard vergoed worden. Alleen in het geval van een naturaverzekering zou het zo kunnen zijn dat de kosten bij bepaalde huisartsen voor eigen rekening zijn, als de verzekeraar geen afspraken heeft met deze specifieke huisartsen. Dit komt maar zelden voor. Mocht je een naturaverzekering willen afsluiten, dan raden wij aan dit van tevoren bij jouw huisarts en/of zorgverzekeraar te informeren.

Een overstap maken ná 1 januari kan alleen als je zelf jouw oude zorgverzekering vóór 31 december hebt opgezegd. In dit geval kun je tot en met 31 januari een nieuwe zorgverzekering zoeken en afsluiten. In de tussentijd ben je niet onverzekerd. Als je een nieuwe zorgverzekering hebt afgesloten, gaat deze met terugwerkende kracht per 1 januari in. Jouw nieuwe zorgverzekeraar zal met terugwerkende kracht premie innen en eventueel gemaakte zorgkosten vergoeden.

Stap je uiterlijk 31 december over naar een nieuwe zorgverzekeraar, dan zegt jouw nieuwe zorgverzekeraar jouw lopende zorgverzekering voor je op. Vraag je na 31 december een zorgverzekering aan bij een nieuwe verzekeraar, dan moet je jouw lopende zorgverzekering zelf opzeggen. Je hebt dan nog tot 1 februari de tijd om een nieuwe zorgverzekering af te sluiten. Jouw nieuwe zorgverzekering gaat dan in met terugwerkende kracht per 1 januari van dat jaar.

Bij een aanvraag vóór 1 januari 2016 ontvang je dit bewijs in de meeste gevallen in de derde week van januari. Je kunt ook ongeveer twee weken na het moment van goedkeuring aanhouden. Mocht deze bijvoorbeeld pas eind januari afgegeven worden, dan komt de polis/ het verzekeringsbewijs waarschijnlijk in de tweede week van februari. Als je drie weken na de goedkeuring nog steeds niets hebt ontvangen, dan raden wij aan contact op te nemen met de desbetreffende zorgverzekeraar. Een reden voor vertraging kan de grote drukte zijn waarmee zorgverzekeraars te kampen hebben aan het einde/ begin van het jaar.

Iedereen in Nederland is verplicht om een basisverzekering te hebben. De basisverzekering vergoedt het grootste gedeelte van de standaard zorg zoals de huisarts, ziekenhuis en medicijnen van de apotheek. De overheid bepaalt de inhoud van het pakket. De zorgverzekeraar bepaalt ook de hoogte van de premie. Door verschil in kwaliteit en service tussen de verschillende zorgverzekeraars is de premie niet gelijk. Voor de basisverzekering geldt in 2016 een verplicht eigen risico van € 385,-. De overheid bepaalt ieder jaar de hoogte van dit bedrag.

De basisverzekering vergoedt niet alle zorgkosten. Daarom bieden zorgverzekeraars aanvullende verzekeringen aan. Bijvoorbeeld voor een vergoeding van fysiotherapie, alternatieve geneeswijzen of de tandarts. De inhoud van de aanvullende verzekering wordt door de zorgverzekeraar bepaald. Voor een aanvullende verzekering geldt geen eigen risico.

De vergoedingen van de basisverzekering zijn bij elke zorgverzekeraar voor iedereen gelijk. Er zijn wel twee soorten polissen: een restitutiepolis en een naturapolis.

Restitutiepolis:
Bij een restitutiepolis kies je zelf jouw zorgverlener. Kies je voor een zorgverlener waar jouw zorgverzekeraar afspraken mee gemaakt heeft? Dan worden de kosten rechtstreeks aan de zorgverlener betaald. Heeft de zorgverzekeraar geen afspraken gemaakt met de zorgverlener? Dan dien je de rekening eerst zelf te betalen.

Naturapolis:
Bij een naturapolis krijgt de zorgverlener een vergoeding van de zorgverzekeraar waarmee afspraken gemaakt zijn. Heeft de verzekeraar geen afspraken? Dan moet je altijd een gedeelte van de kosten zelf betalen.

Budgetpolis:
Een budgetpolis is een naturapolis met een beperkt aantal zorgaanbieders.

De zorgtoeslag is een tegemoetkoming van de Belastingdienst om ervoor te zorgen dat iedereen een zorgverzekering kan betalen. De Belastingdienst beoordeelt op basis van jouw inkomen en het inkomen van jouw eventuele partner of je hiervoor in aanmerking komt.

De basisverzekering wordt ieder jaar door de overheid samengesteld en dekt de voorzorg die volgens de overheid als medisch noodzakelijk wordt gezien. Hieronder vallen de huisarts, het ziekenhuis, de apotheek, kraamzorg of verloskundige hulp, tandartskosten voor verzekerden t/m 17 jaar, psychologische hulp (behalve relatie- en werkgerelateerde therapie), wijkverpleging, prenatale screening, prenatale chirurgie en behandeling tegen chronische hepatitis C (vanaf 2016).

Zorg in België en Duitsland
Je kunt in verschillende gevallen te maken krijgen met geplande/planbare zorg in BelgiŽ en Duitsland. Bijvoorbeeld bij wachtlijsten of bijzondere zorg. Behandeling of service in BelgiŽ of Duitsland komt voor in de volgende gevallen:

    Je kunt niet tijdig in jouw eigen land behandeld worden.
  • Je hebt topklinische zorg nodig, die niet in Nederland beschikbaar is. Als de voor jou dichtstbijzijnde zorgverlener in het buitenland gevestigd is.
  • Als de noodzakelijke zorg voor jou binnen Nederland dichtbij jouw eigen woonadres niet leverbaar is.
  • Als je op nadrukkelijk verzoek in het buitenland behandeld wilt worden.

Vergoeding geplande zorg in het buitenland
Voor alle behandelingen in het buitenland blijft het Nederlandse pakket van toepassing. Zorg die in Nederland niet onder de verzekeringsvoorwaarden valt, wordt ook in het buitenland niet vergoed.